Nascholing

Nascholing

Wetenschapsknooppunt & Amsterdam Young Academy


Webinars van de Verwondering. Leerkrachten, docenten en schooldirecteuren: meld je aan!

Wil je de onderzoekende houding van kinderen in je klas stimuleren? In deze drieluik van webinars helpen we je op weg. Wetenschappers delen onderzoek op thema’s rond de lerende mens en in een actieve workshop oefen je met drie speerpunten van de didaktiek van Onderzoekend & Ontwerpend Leren: vragen stellen, nieuwsgierigheid stimuleren, en de coachende rol van de leerkracht.

 

Programma (29 september, 13 oktober & 3 november)

15.30 – 16.10 Wetenschappers vertellen over hun onderzoek binnen het thema

16.10 – 16.45 Workshop Onderzoekend & Ontwerpend leren

16.45 – 17.00 Nabespreken & feedback

  • Gegevens deelnemer

    Aanmelding webinar reeks de Verwondering 2021
  • Privacyverklaring

    Wij gebruiken de persoonsgegevens uitsluitend om uw aanvraag te verwerken.

Webinar 1. Afwijkende Overtuigingen (29 September 2021)

Wat doe je als een leerling in de klas verkondigt dat 5G corona veroorzaakt? Webinar 1 geeft handvatten voor het omgaan met afwijkende overtuigingen en het stellen van goede vragen.

Sprekers: dr. Boris Noordenbos (UvA) vertelt over zijn onderzoek naar wat complotten en afwijkende opvattingen aantrekkelijk maakt en hoe leerlingen hiermee in aanraking komen. dr. Romy van der Lee (VU) bespreekt wie gevoelig is voor afwijkende overtuigingen en hoe de omgeving deze gevoeligheid beïnvloedt.

Workshop: help je leerlingen een goede vraag te stellen.

Bekijk hier de introductievideo

Webinar 2. De Hersenen (13 Oktober 2021)

In webinar 2 leer je waarom een onderzoekende houding de moeite waard is en hoe deze te stimuleren is. Ons bewustzijn is beperkter dan je denkt, dus moeten we hard werken om de wereld te begrijpen. En weten we eigenlijk wel hoe de hersenen werken?

Sprekers: dr. Umberto Olcese (UvA) zoekt bewustzijn op een plek achter in de hersenen. Dr. Linda Douw (VU) zoekt in de rustende hersenen naar de netwerken waarmee we denken.

Workshop: hoe maak je leerlingen nieuwsgierig?

Bekijk hier de introductievideo

Webinar 3. Motivatie en Vaardigheid: een kip-ei probleem (3 november 2021)

Wanneer de leesvaardigheid van een kind achterblijft wijzen we al snel naar gebrekkige motivatie. Maar slaan we daarmee de plank mis? Wetenschappelijke sprekers vertellen over hun onderzoek naar motivatie en vaardigheid en in een actieve workshop oefen je met de coachende rol als docent.

Sprekers: dr. Katinka van der Kooij (VU) vertelt over haar onderzoek naar de invloed van spelscores op motivatie en dr. Elsje van Bergen (VU) over haar onderzoek naar genetische aanleg en plezier in lezen.

Workshop: hoe coach je een onderzoekend kind?

Bekijk hier de introductievideo

Universiteit van Amsterdam & Nemo

De Universiteit van Amsterdam verzorgt namens het Wetenschapsknooppunt Amsterdam (WKA) professionaliseringstrajecten voor leerkrachten. Samen met het NEMO Science Museum, hebben we trajecten uitgevoerd om op laagdrempelige wijze wetenschap en techniek op scholen een plek te geven.

Naast het uitvoeren van een traject, komen we ook graag langs op studiedagen om te vertellen over ons aanbod. Ook kunnen we leerkrachten middels workshops kennis laten maken met wetenschap en techniek. De invulling van professionaliseringstrajecten en van studiedagen is maatwerk. Graag overleggen we met de school of met een schoolbestuur over de invulling. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Groeneveld via A.Groeneveld@uva.nl.