Hybride Webinar: Alle kinderen zijn wetenschappers

Hybride Webinar: Alle kinderen zijn wetenschappers

Helaas heeft de spreker vanwege gezondheidsredenen moeten afzeggen en kunnen we op deze termijn geen vervanger regelen die het onderwerp goed kan overnemen. Om toch wat van het onderwerp te delen, delen we hier een video waarin UvA onderzoeker Eddie Brummelman uitlegt waarom volgens hem alle kinderen wetenschapper zijn, en delen we het lesmateriaal van ‘Lil Scientist, wat leerkrachten kunnen gebruiken om in een bovenbouw les van 1,5 uur stereotypen rond wetenschap aan te kaarten en leerlingen kennis te laten maken met de basisprincipes van de wetenschap.

Video:

Lesmateriaal:

https://eddiebrummelman.com/lilscientist/

Meer lezen:

  • Gopnik, A. (2012). Scientific thinking in young children: Theoretical advances, empirical research, and policy implications. Science. https://doi.org/10.1126/science.1223416
  • Rhodes, M., Cardarelli, A., & Leslie, S.-J. (2020). Asking young children to “do science” instead of “be scientists” increases science engagement in a randomized field experiment. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(18), 9808–9814. https://doi.org/10.1073/pnas.1919646117
  • Kellett, M. (2010). Small shoes, big steps! Empowering children as active researchers. American Journal of Community Psychology, 46(1), 195–203. https://doi.org/10.1007/s10464-010-9324-y